Coroczny kult świętego Hieronima w Masayi

Święty Hieronim, znany przede wszystkim z tłumaczenia Biblii (autor Wulgaty), to wyjątkowa postać w kulturze Nikaragui. Choć oficjalny dzień kultu świętego przypada na 30 września, już wczoraj (20 września) rozpoczęto świętowanie w nikaraguańskim mieście Masaya zwanym cuna del folklore nicaragüense, czyli kolebką nikaraguańskiego folkloru.

Kult świętego Hieronima jak co roku rozpoczął się z dniem 20 września i potrwa aż do grudnia. Jest to najdłuższe święto w Nikaragui. Cieszy się ono długą i ciekawą tradycją, a także ogromnym entuzjazmem, którym darzą te obchody mieszkańcy Masayi.

Uroczystość rozpoczyna się w Kościele pw. św. Hieronima w Masayi, gdzie wierni gromadzą się w okolicach południa, zapalają świece i poprzez modlitwę kierują swoje prośby do świętego. Jeszcze w kościele zostaje wystawiona kukła wyobrażająca Hieronima ze Strydonu, która jest następnie wynoszona na ramionach ludu na ulicę, by rozpocząć długi, gwarny obchód po najważniejszych masayskich dzielnicach.

Parada to zapowiedź najbliższych 3 miesięcy – upłyną one w rytm marimba (instrument muzyczny z grupy idiofonów, bardzo popularny w kulturze Nikaragui) i dzwonów, ze szklanką chichy (napój alkoholowy na bazie kukurydzy), kubkiem nikaraguańskiej, aromatycznej kawy czy pyszną papusą (rodzaj lokalnego fast foodu, przypomina małego, faszerowanego naleśnika). Muzyczno-kulinarna mozaika zostanie uzupełniona o głośne i częste wystrzały rakiet.

Baile de negras to nikaraguański taniec w rytmie marimba. Tancerzy charakteryzują kolorowe stroje i nierzadko maski zasłaniające całkowicie ich twarze. Tradycyjnie są oni zapraszani do domów, by tam przedstawiać tańce domownikom. W zamian są częstowani specjalnie przygotowanymi na tę okazję specjałami nikaraguańskiej kuchni. Baile de negras odwiedzające masayskie domy to zwyczaj, który odbywa się w każdą niedzielę podczas trzymiesięcznego kultu świętego Hieronima.

Inną tradycją charakterystyczną dla kultu świętego jest Torovenado – obchód uważany za masayski karnawał. Ma on również miejsce na ulicy, podobnie jak pochód z 20 września. Jednak w Torovenado uczestniczą jedynie mężczyźni, obowiązkowo w przebraniach – panuje tendencja do przebierania się za bydło (w szczególności byki, z hiszp. toro oznacza byk) lub „Hiszpanów” (postacie o długich blond włosach, często imitacja sylwetek kobiecych). Ta tradycja jest formą symbolicznej kpiny z hiszpańskich konkwistadorów.

Źródła:

Bajada de imagen de San Jerónimo inaugura fiestas en Masaya

http://www.tatachombo.com/tatachombo/fiestas_de_san_jeronimo.html

http://www.tatachombo.com/tatachombo/baile_de_las_negras.html

http://www.tatachombo.com/tatachombo/el_torovenado.html

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *